Miljözoner 2020

Luftföroreningar orsakar såväl cancer som lung-, hjärt- och kärlsjukdomar och för tidiga dödsfall. Den absolut dominerande källan till kväveoxider i stadsmiljö är biltrafiken. Med miljözoner ges kommuner ett verktyg för att komma till rätta med luftföroreningarna.

Från den 1 januari 2020 kommer kommuner ha möjlighet att införa tre olika miljözoner.
Den första miljözonen reglerar tunga fordon. I dagens miljözoner får bara fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 5 köra. Från 2020 kommer istället endast fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6  tillåtas i denna zon.

Den andra miljözonen ställer krav på personbilar. Inledningsvis kommer både dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 att få köra i dessa. Den 1 juli 2022 skärps sen kraven och då får endast dieselbilar Euro 6 köra i den här zonen. Detta inkluderar även elhybrider och laddhybrider med dieselmotor. För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar. Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här till exempel elbilar och bränslecellsbilar.

Den tredje miljözonen ställer högst krav. I denna zon får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.

EU:s utsläppskrav på luftföroreningar för nya fordon regleras i euro-klasser. Det som regleras är bland annat kväveoxid (NOx), partiklar (PM) och kolmonoxid (CO). Koldioxid (CO2) regleras i en separat förordning. Euro 5 blev krav den 1 september 2009, Euro 6, den 1 september 2014.